10 sfaturi pentru prăjirea cu ulei de măsline
10 sfaturi pentru prăjirea cu ulei de măsline
By Corneliu Simidreanu - 27 mai 2017

Există multă informație și multe secole de istorie a celor care insistă asupra importanței uleiului de măsline în cultura mediteraneană, dintre care se remarcă Apicio în secolul al treilea după Hristos, care  vorbește despre arta de prăjire, adică scufundarea în baie de ulei de măsline, pentru diverse produse, inclusiv pește și legume.

Totuși există un  crez popular,  care susține că prăjitul cu ulei de măsline nu este sănătos  și este considerat și pierdere de bani pentru faptul că este mai scump decât alte uleiuri vegetale. Motivul, fals de altfel, spune că moleculele de grăsime din acest ulei sunt arse la o temperatură mai mică decât la alte uleiuri, iar apoi produc compuși chimici care pot fi toxici și conferă o aromă de adiție acidă la alimente.

Cu toate acestea, o serie de studii arată că uleiul de măsline , atât extra virgin sau virgin,  rămâne nedescompus la temperaturi ridicate și produc mai puține elemente chimice toxice decât altele.

Acest lucru se datorează faptului că grăsimile nesaturate din uleiul de măsline sunt mai rezintente la oxidare decât din alte uleiuri.

Martin Grootveld, profesor de la Universitatea din Montfort Marea Britanie, recomandă uleiul de măsline pentru prăjire și gătit în general. 

„În primul rând pentru că se generează nivele inferioare de elemente toxice și al doilea rând, deaorece componentele care sunt formate sunt mai puțin nocive organismului uman” a spus Grootveld.

Toate uleiurile își pierd proprietățile atunci când sunt încălzite, se oxidează, dar  uleiul de măsline extra virgin , rezistă cel mai bine la temperaturi ridicate, care  pot ajunge până la 180 ° C , fără să fie modificat sau degradat , mult mai mult decât orice alt ulei vegetal pe care îl putem găsi pe piață.

 

10 sfaturi pentru  prăjirea cu ulei de măsline

        1. Chiar dacă rezistă mai bine ca alte uleiuri, atunci când se folosește la prăjit, nu este recomandat să treacă de temperaturi peste 180º. 

       2. Nu este recomandată amestecarea uleiului de măsline extra virgin sau virgin cu alte uleiuri vegetale, deoarece acestea din urmă care nu rezistă la temperaturi ridicate,  se descompun mai repede.

       3. Alimentele înghețate sau foarte reci se introduc încet în uleiul de măsline încins, pentru a nu cauza schimbări bruște de temperatură.

       4. Uleiul poate fi reutilizat cu condiția ca acesta să nu fie ars sau modificat, filtrând  în prealabil sedimentele de la o prăjire anterioară, pentru a nu altera uleiul la o nouă prăjire. Un ulei de măsline extravirgin se poate refolosi de 4-5 ori în condițiile mai sus menționate.

        5. Alimentele pentru prăjire trebuie să fie cât mai uscate, pentru a evita în acest fel, atunci când sunt introduse, să ne stropească, mai ales că apa în ulei favorizează descompunerea lui.

        6. Alimentele voluminoase sau cu conținut mare de  apă (legume, verdețuri) cel mai bine se prăjesc la  130-145ºC; produsele alimentare, cum ar fi legumele prefierte, șnitele pane  sau peștele pane, este recomandat să se mențină o temperatură de 160º C; și în final, pentru mâncarea rapidă sau tăiată în bucăți mici (cartofi, ouă, etc.) poate ajunge până  la 180 ° C.

        7. Nu trebuie să așteptăm până când uleiul este atât de fierbinte încât lasă fum. Dacă vom vedea fum, înseamnă că uleiul se arde,  și ar trebui  chiar aruncat acest ulei, deoarece este toxic pentru sănătate.

        8. Dacă utilizați friteuza, porniți-o după ce ați introdus uleiul de măsline. Când folosiți tigaia, puneți uleiul înainte de o pune pe foc. 

        9. Este foarte util pentru a avea o friteuză cu un termostat care poate regla temperatura la care uleiul este încălzit.

       10. Adăugați ulei de măsline  suficient pentru a acoperi alimentele pe care urmează să le prăjiți. Pe lângă faptul că alimentele se vor  prăji mai uniform, acestea vor absorbi mai puțin ulei, prin urmare vor fi mai puțin uleioase.

 

În concluzie, nu spunem că prăjitul e sănătos; ca toate alimentele, trebuie folosit cu măsură fiind conștienți de ceea ce mâncăm. Ceea ce este sigur este că, dacă vom face folosi aceste  bune practici  atunci când se utilizează uleiul de măsline pentru prăjit,  ne vom bucura de alimentele noastre preferate,  prăjite într – un mod mai sănătos.

Surse: http://www.directodelolivar.com/aceite-de-oliva-para-freir/

http://www.ecoagricultor.com/como-usar-aceite-oliva/

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *